LEKKER OP PAD GEWEEST - Reisverslag uit Lorne, Australië van Mariette en Paul Meij - WaarBenJij.nu LEKKER OP PAD GEWEEST - Reisverslag uit Lorne, Australië van Mariette en Paul Meij - WaarBenJij.nu

LEKKER OP PAD GEWEEST

Door: Paul en Mariëtte van der Meij

Blijf op de hoogte en volg Mariette en Paul

08 December 2019 | Australië, Lorne

Hallo allemaal,
Hierbij weer een berichtje van ons op zondagavond 8 december. Vandaag is lekker relaxed begonnen, want het ontbijt was tussen 08.30 en 10.00 uur. We hadden de wekker om 08.30 uur gezet, maar waren zoals gebruikelijk eerder wakker. Dit werd veroorzaakt door de geluiden uit de keuken waar Laurel en Sue al drukdoende waren met de voorbereidingen van het ontbijt. Om 09.00 uur zaten wij aan het ontbijt en dat was prima te eten en we hoefden nu niet zelf op te ruimen. Zoals Laurel gisteren had aangegeven, kwam ze tijdens het ontbijt naar ons toe om wat dingen te vertellen die we konden doen. Helaas zat er ook een betweterige oudere dame uit Zweden aan het ontbijt die alles wel beter wist. Wie woont er hier nu langer zij of Laurel, precies dus we hebben naar Laurel geluisterd. Laurel kwam met een paar wandelingen die hier in de buurt te doen zijn en zij was het met ons eens met een paar dingen die we zelf al wilden doen. Na het ontbijt hebben we onze spullen gepakt en zijn eerst teruggereden naar het begin van de Great Ocean Road, of in ieder geval daar waar de Great Ocean Road Memorial Arch staat. Dit is een “monument” voor de mensen die deze weg hebben gebouwd. De bouw van deze weg is begonnen in 1919 en was een particulier initiatief om de soldaten die terugkwamen van de 1e Wereldoorlog aan het werk te helpen. Bij deze Memorial Arch was het een drukte van belang met allemaal bussen en auto’s met toeristen. Wij hebben vandaag ook de toerist gespeeld en foto’s gemaakt van deze plek. We zijn hier ook nog even naar het strand gelopen en hebben daar even staan kijken naar de Grote Oceaan die hier zijn golven over het strand liet rollen. Daarna zijn we weer in de auto gestopt om bij het eerstvolgende uitkijkpunt weer te stoppen om weer van het uitzicht te genieten. Zo hebben we diverse keren gestopt om foto’s te maken en soms ook weer naar beneden te lopen om over het strand of de rotsen te lopen. Uiteindelijk waren we weer terug in Lorne en hebben hier de auto geparkeerd en zijn naar de pier gelopen. In het begin liepen we langs de oceaan en men was hier druk aan het surfen en aan het roeien. Bij de pier aangekomen, stonden diverse mensen het avondeten bij elkaar te vissen. Sommigen waren wel met vier hengels in de weer en als er een vis werd gevangen, werd deze gewoon in plastic zak gedaan. Je zag de vis nog een tijdje spartelen in de zak. Hierna werd het tijd voor een kop koffie en thee en dit gingen we bij een restaurant aan de pier doen. Nadat we onze koffie en thee hadden besteld, konden we aan een willekeurige tafel gaan zitten en zij zouden het komen brengen. Mariëtte had ”scallops” op het “specials-menu” zien staan en toen de koffie en thee gebracht werd hebben we dit maar meteen besteld. We gaan vanmiddag een paar wandelingen maken en hebben dus wel een ondergrondje aan energie nodig. Na deze overheerlijke lunch zijn we teruggelopen naar de auto om daarna naar de Erskine Falls gereden. Deze waterval had twee uitkijkpunten. De eerste was misschien maar 100 meter lopen vanaf de parkeerplaats en dan keek je van boven af tegen de waterval aan. Met dit uitkijkpunt zijn we dan ook maar begonnen. Het tweede uitkijkpunt was qua afstand ook niet zover, maar je moest er wel flink voor dalen. Je keek nu vanaf beneden tegen de waterval aan. Dit hebben we ook gedaan, maar het nadeel van zo’n stuk naar beneden is dat je ook weer naar boven moet. Gelukkig was het pad netjes aangelegd en we hebben 233 treden geteld. Dus dat is in totaal 466 treden. Terug bij de auto wilden we een wandeling gaan doen die Laurel ’s ochtends had aangegeven, maar we wisten niet meer precies waar we die moesten beginnen. Omdat ons water ook op was, zijn we maar teruggereden naar onze B&B om de waterflesjes te vullen en om Laurel te vragen waar we moesten starten. Na deze uitleg zijn we weer met de auto op pad gegaan naar het beginpunt van de wandeling. Het laatste stuk ging weer over een “gravelroad” en daardoor hebben we nu geen zwarte auto meer. We gaan een wandeling maken naar de Lower Kalimna Falls en dit is een wandeling van zes kilometer. De wandeling was over glooiend terrein en we als je stilstond hoorde je de vogels en insecten. Regelmatig hoorde je ook wat ritselen in de struiken en dan maar hopen dat er geen slang tevoorschijn komt. Na een uur wandelen kwamen we bij de Lower Kalimna Falls aan en hebben hier een aantal foto’s gemaakt. Je kon ook achter de waterval lopen zonder dat je nat werd. Na de foto’s zijn we weer teruggegaan naar de auto en probeerden onderweg de vogels die we zagen te fotograferen, maar dat is met uitzondering van één vogel niet gelukt. Die beestjes blijven gewoon niet zitten totdat jij je camera in positie hebt. Terug bij de auto zijn we nog even naar Lorne gegaan, maar hier waren we snel klaar, want alles was al dicht met uitzondering van de barretjes en de restaurants. Dan maar terug naar onze B&B en de benen even rust geven onder het genot van een boek, want we gaan vanavond weer uit eten en de weg van onze B&B naar de boulevard is een echte kuitenbijter. Naar beneden valt misschien nog wel mee, maar naar boven is bijna te vergelijken met de wandeling die we op Kings Canyon hebben gedaan. Maar we hebben lekker gegeten en je bent de calorieën van het eten bij de terugkomst in je B&B alweer kwijt. Morgen kunnen we weer uitslapen, want het ontbijt is weer tussen 08.30 en 10.00 uur. Als we toch weer vroeg wakker zijn dan kunnen we alvast beginnen met het inpakken van onze koffers, want we gaan dan weer naar een andere accommodatie. Maar dat lezen jullie wel weer op een later moment.
Groetjes vanuit een zonnig Lorne,
Mariëtte en Paul.
PS Foto’s moeten we nog uitzoeken, dus deze volgen later.

• 08 December 2019 - 14:43

Marysia:

Wat een reis maken jullie, vakantiegangers, toch. Mooi om te lezen. Jullie zouden er nog meer van genieten wanneer jullie geen hinder hebben van allerlei geluiden of andere toeristen. Geniet nog even, want voor je het weet zit het er weer op!!!!