GEHOORBESCHADIGING - Reisverslag uit Lorne, Australië van Mariette en Paul Meij - WaarBenJij.nu GEHOORBESCHADIGING - Reisverslag uit Lorne, Australië van Mariette en Paul Meij - WaarBenJij.nu

GEHOORBESCHADIGING

Door: Paul en Mariëtte van der Meij

Blijf op de hoogte en volg Mariette en Paul

07 December 2019 | Australië, Lorne

Hallo allemaal,
Hierbij weer een berichtje van ons op zaterdagavond 7 december. Zoals we jullie gisteren hebben verteld is het weer een reisdag. We hadden de wekker dus om 08.00 uur gezet zodat we op tijd weg konden. Maar zoals het bijna altijd is geweest, waren we weer voor de wekker wakker. Die pinguïns, die we de afgelopen dagen zo leuk vonden, begonnen al om 04.30 uur met een hoop herrie te maken en dus zijn niet meer zo leuk. Gelukkig hebben we nog wel even geslapen, nadat ze allemaal de oceaan in waren gegaan. Na alle gebruikelijke ochtendrituelen zaten we rond 09.45 uur in de auto op weg naar het vliegveld van Launceston. Hiervandaan zouden we naar Melbourne vliegen. Maar voordat het zover was hadden we te maken met een paar niet te vertrouwen Amerikanen, namelijk die van Google-maps. We hadden de route via Google-maps in de telefoon staan en gingen lekker op weg. Op een gegeven moment zijn we te ver doorgereden en in plaats van dat die trien van Google-maps zegt “keer om”, wordt er een nieuwe route berekend, zonder ons ervan in kennis te stellen. Nu werden we wel voor het eerst echt geconfronteerd met de bosbranden die hier in Australië, en dus ook op Tasmanië, woeden. We reden langs een bergrug waarachter een heleboel rook was en de lucht kleurde bruin en in de auto kregen we de rook in onze neusgaten. We zagen onderweg ook een kolonne brandweerwagens. Uiteindelijk kwamen we er toch achter dat we niet meer goed reden, want we moesten opeens meer kilometers rijden dan het oorspronkelijke aantal dat we in Bicheno hadden gezien. We hebben toen de gok genomen om te keren en toen nam het aantal kilometers wel fors af. Hadden we nu maar een TomTom, want die roept om de haverklap “keer om, keer om”. Terug werden we weer geconfronteerd met de bosbrand en kwamen nog steeds brandweerwagens tegen. Gelukkig was het verder niet druk op de weg, althans niet in onze richting, en kwamen toch nog rond 12.00 uur bij het vliegveld aan. Eerst nog even de auto aftanken, want anders doet Europcar dat voor je en dan ben je twee keer zoveel kwijt, en toen naar vliegveld gereden. Hier hebben we de auto ingeleverd en hebben ons ingecheckt voor de vlucht naar Melbourne. Eerst nog gauw wat eten en drinken en we konden aan boord van het vliegtuig. We hadden een kleine koffer als handbagage, maar die konden we onder aan de trap wel inleveren en ging alsnog het ruim van het vliegtuig in. Ons vliegtuig voor deze vlucht was een klein propellervliegtuig met plaats voor 76 mensen plus bemanning. De vlucht ging op tijd weg, maar ze waren één ding vergeten te geven toen we aan boord gingen namelijk gehoorbescherming. Wat een herrie maakte dat vliegtuig. We hebben nu, vier uur later, nog steeds last van ons gehoor. Als we met elkaar aan het praten zijn, kijken de mensen ons aan van wat schreeuwen jullie. En doordat je kleiner bent, heb je ook meer last van turbulentie en dat hadden we dus ook bij het opstijgen. We konden niet eens rustig ons boek lezen. Maar na een uurtje zijn we veilig geland op Melbourne. Dan ben je op een grote internationale luchthaven, maar dan moet je nog over het platform naar de aankomsthal lopen, maar de temperatuur was wel lekker. Na het ophalen van onze koffers konden we weer naar de balie van Europcar. We krijgen weer een andere auto van ze, maar daar moesten we even op wachten, want er waren niet genoeg auto’s in het formaat dat wij gehuurd hadden. Maar na ruim tien minuten stond de auto, een Kia Sportage, klaar en konden we op weg naar onze accommodatie voor de komende twee nachten. We gaan naar Lorne en dat ligt aan de Great Ocean Road, één van de meest mooie autoroutes ter wereld, maar zeker in Australië. Rond 18.00 uur kwamen we aan in Lorne en hier stonden onze gastvrouwen al op ons te wachten, en lieten ons gauw zien wat onze kamer is. Ze stonden op het punt om te gaan uit eten en zij zijn voor ons ook zo vrij geweest om voor ons alvast te reserveren. Het kan weleens druk zijn op zaterdagavond. Dus wij gaan straks hopelijk ook lekker eten, maar volgens onze gastvrouwen is dit het beste restaurant van Lorne. De kamer die we hebben in deze B&B is klein maar fijn en op het balkon staat het bad, maar dat is al een tijdje niet gebruikt. De bladeren e.d. liggen er nog in. Maar gelukkig hebben we in de kamer ook gewoon een douche dus dat is geen probleem. Morgen mogen we lekker uitslapen, als dat lukt, want het ontbijt is pas om 08.30 uur. Wat we morgen gaan doen, weten we nog niet maar Laurel, één van onze gastvrouwen, zal ons bij het ontbijt het nodige vertellen. Dus wat het ook wordt, jullie zullen op een later moment lezen wat het is geworden.